الأحد، 30 سبتمبر 2018

قصة الساعة الملعونة الجزء الاول




انا اسلام محمد عندي 26 سنة انا عايش في مصر لوحدي وأهلى عايشين في دبي لظروف العمل وانا دلوقتي خاطب او بالاحرى كنت خاطب ... لكن خطبتي ماتت في حادث سير كنا رجعين بالعربية
بليل واحنا في الطريق عدينا على محل من بتاع الحاجات القديمة فكانت خطبتي من النوع الي بتحب الحاجات القديمة دي وركنت العربية ودخلنا المحل اعدت تلف فيه شوية لغاية ما شافت ساعة شبه المفتاح وكان شكلها غريب شويه كانت شبه اثرية عجبتها اوي هي الساعة لكن مكانتش عجباني لأني مبحبش الحاجات القديمة بس هي اصرت انها تجبها وطبعاً انا مرضتش اكسفها وفعلا جبتهلها.
طلعنا من المحل وركبنا العربية واحنا مشين بالعربية شوفت ميكروباص ماشي بسرعة ادامي فجأة خبطنا فيه وعملنا حادثة ... أنا عرفت اطلع من العربيه بعد ما اتقلبت واتصلت بالأسعاف والحمدلله وصلت بسرعة روحنا على المستشفى وللأسف خطبتي كانت اصابتها قوية شويه دخلت غرفة العمليات لأن الدكتور قال انها محتاجة عملية طارئة.
قعدت في المستشفى إلى حوالى الساعة 3.30 الفجر تقريباً لاقيت الدكتور طالع وبيقولي البقية في حياتك انا بعد ما قالى الجمله دي انهرت واغمى عليا وبعدين سمعت الدكتور بيقول للمرضة سجلي عندك حالة الوفاة الساعة 3.30 وبعد مرور 3 شهور قدرت اتأقلم مع الامر بس كنت أما اشوف الساعه اللى جبناها بفتكرها بيها.
كنت بحلم كل يوم أني بجري في ممر طويل اخره باب بيطلع من تحته نور ضعيف ويكون في ايدي الساعة اللي شبه المفتاح وبفتح بيها الباب وبلاقي جوه راجل عجوز قاعد على كرسي وبيبصلي ولاقيته رفع ايده ومشاور كأنه بيقول بص وراك ... وأنا بلف علشان أشوفه بيشاور على ايه لاقيت خطيبتي واقفه بفستان الفرح وشكلها جميل انا كنت فرحان جدا وقتها وجيت اقرب منها لاقيت وشها بيتحول وبدأت تصرخ بصوت عالي جداً واسمع صوت من بعيد بيقول حالة الوفاة الساعة 3.30 بعدها بقوم مفزوع من النوم وأبص للساعة ألاقيها 3.30.
بقوم بصعوبه لحد ما اروح الحمام وأغسل وشي علشان افوق من الخضه بعد ما غسلت وشي بصيت في المراية الاقي وشي لونه ازرق ومليان خدوش وهدومي كلها دم وفجأة ظهرت ورايا جثة شبه خطبتي حاولت اهرب لكن معرفتش لأنها خبطت راسي في المراية والمراية اتكسرت ولاقيت حاجة زي ايد بتشدني من جوة المراية لكن قعدت اقاومها والحمدلله نجحت وفلت منها لكن فى نفس اللحظة وقعت على الارض واغمى عليا.
فوقت لاقيت الساعة 11 صباحاً ولاقيت نفسي لسه واقع فى ارض الحمام وجسمي مليان دم ببص على أيدي لاقيت مكتوب عليها بالدم « يا من تحتفظ بتلك الساعة عليك أن تتحمل لعنتها » ... في هذه اللحظة اكتشفت ان الساعة دي هي سبب كل اللي بيحصلي.
قررت اني اروح المحل اللي اشترينا منه الساعه و روحت فعلا وقابلت صاحب المحل وحكيتله على اللي حصل معايا وسألته عن الساعة دي ... صاحب المحل: قالي يا ابني انا هقولك حكاية الساعه دي.
زمان جالي راجل عجوز المحل وعرض عليا الساعة للبيع بصراحه الساعة عجبتني اوي واشترتها لنفسي مش للمحل ولكن دي كانت اكتر حاجة ندمت عليها في حياتي لاني لمدة عشر سنين كنت بحلم بنفس اللي انت حلمت بيه وبيحصلي نفس اللى حصل معاك كنت بعيش أسوء أيام حياتي، قررت أني أدورعن الراجل العجوز اللي اشتريت منه الساعة لغاية ما عرفت أوصله وأعرف بيته وفعلا روحت ولكن قابلني راجل تاني وسألته عن الراجل العجوز ده وقولتله لازم اقابله أرجوك وحكيتله اللى حصلي من وقت ما اشتريت الساعه ... لاقيت الراجل وانا بحكيله لاقيته بيبصلي بنظره كلها شؤم وتكشير وكأنه كان عايز يقتلني بس كل اللى قاله ليا روح لحالك يا ابني احسن لك.

انتظرو الجزء الثاني

0 تعليقات

إرسال تعليق