الأحد، 30 سبتمبر 2018

قصة الساعة الملعونة الجزء الثاني الاخير



الساعه الملعونه
قولتله انا عايز اعرف الراجل ده راح فين أنا سألت عنه والناس قالولي أنه ساكن هنا، رد عليا وقالي يا ابني الراجل ده مات من عشر سنين ... قولتله نعم إزاي دا أنا لسا مقابله من شهر قالي شهر ايه يا ابني بقولك ميت من عشر سنين !! قولتله طيب هوا الراجل ده كان بيبان عليه حاجات غريبة يعني بمعنى أصح كانت تصروفاته غريبة بيعمل حاجات غريبه ... قالي الراجل ده كل ليله كنا بنسمع عنده اصوات غريبة واصوات دقات ساعات ولكن كنا نعرف انو بيشتغل في صنع الساعات ... في يوم لاقينا بيته بيتحرق ولكن مكانتش الحريقه طبيعيه طلبنا المطافي وجت وطفت الحريق وكل واحد دخل بيته.
تاني يوم دخلنا عنده البيت وكانت النار اكلت كل حاجه وشوفنا جثته متفحمه ولكن الغريب أنه كان ماسك في إيده ساعة شبه المفتاح مسكت الساعة وفجأة لاقيتها بتدق لاقيت عقرب الساعه بيشاور على مكان معين في البيت مشينا في الاتجاه دا نشوف هيودينا فين لاقينا باب مقفول اعتقدنا ان مفتاح الباب دا هي الساعة دي و فعلاً فتحنا الباب ودخلنا لقينا كتب وساعات كتير مرميه في كل مكان واكتشفنا ان الكتب دي كانت كتب استحضار جن واللي استغربنا له ايه علاقه الكتب بالساعات لكن موصلناش لحاجه وكل واحد رجع بيته ولكن أنا أخدت الساعه لأن شكلها عجبني ... قولت اما اخدها واحطها فى المحله عندي بس الغريبة اني بعد ماحطتها في المحل بكام يوم المحل اتحرق.
واحد من اللي شافو المحل بيتحرق قال ان الساعة فجأة اتحولت لكتلة من النار وهى اللي حرقت المحل واستمر معايا موضوع الاحلام والحاجات الغريبة اللي بتحصل معايا طول عشر سنين.
خلص الراجل حكايته وقالي يا ابني لو عايز تخلص من اللعنة دي حاول تروح بيت الراجل وانا هديلك العنوان وفعلا أخدت منه العنوان و روحت بيتي وقعدت أفكر في كل الكلام والحكاية اللي حكاهالي الراجل وروحت فى النوم وكالعادة حصلي نفس اللي بيحصل كل يوم.
فكرت اروح لشيخ يساعدني في اللي انا فيه دا وفعلا روحت للشيخ وحكيتله كل حاجه وشاف الساعة وقالي انت جبتها من فين قولتله كنت اشترتها من محل بيبع الحاجات القديمه ... قالي الساعة دي ملعونة او كان متحضر عليها جن قولتله أنا عارف علشان كده عايزك تساعدني في فك اللعنة دي بس الراجل اللي باع ليا الساعة قالي انى لازم اروح بيت الراجل اللي صنع الساعة دي وهو كان مديني عنوانه قالي الشيخ عدي عليا بعد اسبوع اكون حضرت الحاجات اللي حستخدمها لما نروح البيت ده.
وفعلاً بعد اسبوع اخدت الشيخ و روحنا بيت الراجل و دخلنا البيت والشيخ قعد يقرأ قرأن وانا كنت خايف جدا وقلبي مقبوض و فجأة لقيت حاجات بتطلع من السقف والجدران والارضية ملامحها مكانتش باينة بس اعتقد اني ديه جثث وفجأة لقيت حاجة مسكتني وكانت بتشدني جامد بتحاول تأخدني معاها وقعدت اقاوم اقاوم لكن قوتي راحت واغمى عليا ومعرفش ايه اللى حصلي بعد كده.
فوقت لاقيت نفسي في مستشفى والشيخ جانبي وقالي حمدالله ع السلامه خلاص اللعنه انتهت وانت بقيت كويس دلوقتي وسبني ومشي. خرجت من المستشفى وروحت البيت لقيت التليفون بيرن كان ابويا اللي بيتصل عليا وقالي البقية في حياتك اخوك اتوفى انا اتصدمت من كلام ابويا لأنها كانت تانى صدمه في حياتي بعد وفاة خطيبتي ... قولتله اتوفى ازاى يا بابا قالي احنا لاقينا ميت وجسمه كله متخربش وكله دم ووشه ازرق وكان مرسوم فوقه على الحيطة ساعة شبه المفتاح ومكتوب جنبها انها اللعنة !! ...
بعد الحادث ده ابويا وامي قرروا يرجعوا يعيشوا في مصر ومشيت الحياة بعدها عادي جدا إلا في مره من المرات لاقيت عقارب الساعة بتلف عكس دورنها ولقيت نفسي في العربية جنب خطبتي تاني ...

0 تعليقات

إرسال تعليق